regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

Zestaw naprawczy pompowtryskiwacza – Zastosowanie oraz budowa

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Jeszcze 10 lat temu głównym konkurentem dla układu zasilania common rail były niemieckie pompowtryskiwacze. Bardzo pomysłowa konstrukcja, łącząca w sobie zarówno pompę, wtryskiwacz jak i sterowanie, dziś już niknęła z linii produkcyjnych, ale wciąż wiele aut wyposażonych właśnie w taki system zasilania jeździ po naszych drogach, a spora część przeżywa drugą młodość, trafiając na rynek obrotu wtórnego. Czy warto wybrać samochód, posiadający taki układ zasilania? Czu możliwa jest naprawa ewentualnej usterki albo regeneracja podzespołu?


Zestaw naprawczy pompowtryskiwacza ZESTAW NAPRAWCZY
POMPOWTRYSKIWACZA


Aby układ zasilania pompowtryskiwaczami mógł pracować w silniku, konieczna była jego modyfikacja i wyposażenie jego budowy w część, zwaną wałkiem rozrządu. Jest to odpowiednio giętki wał, gdzie w skład konstrukcji dodano pierścienie krzywkowe (bardzo twarde), które kręcąc się na wałku napędzanym wałem korbowym, naciskają na naciskacze pompek pompowtryskiwaczy, w efekcie sprężając paliwo. Paliwo pod ciśnieniem akumulowane jest w małym zbiorniczku wewnątrz pompowtryskiwacza, aby później, dzięki otwarciu zamka elektromagnetycznego, zostać wtryśniętym do silnika. Najnowsze generacje pompowtryskiwaczy (np. Bosch) zostały wyposażone w stosy piezoelektryczne, które za zadanie miały sterowanie otwieraniem i zamykaniem zamka, dającym dostęp do dyszy wtryskiwacza. Co prawda, do pompowtryskiwaczy produkowane są zestawy naprawcze, jednak ze względu na niemożność ich pełnej rozbiórki, z uwagi na obecność piezoelektryka, są to zazwyczaj mocowania i uszczelnienia. Uszczelki i zabezpieczenia z zestawu naprawczego wymienia się zawsze podczas procesu regeneracji. Pompowtryskiwacze po demontażu czyści się za pomocą myjki ultradźwiękowej i poddaje się płukaniu termochemicznemu pod zwiększonym ciśnieniem. Z powodu ich wyjątkowo wytrzymałej konstrukcji, zazwyczaj ten proces wystarcza, żeby przywrócić pompowtryskiwaczom sprawność. Jeśli jednak nie udaje się uzyskać pełnej sprawności pompowtryskiwacza, konieczne może być zainstalowanie nowego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że piezoelektryczne pompowtryski to ostatnia generacja i znaczną większość pompowtryskiwaczy stanowią sterowane zamkiem elektromagnetycznym. To rozwiązanie jest duże łatwiejsze w eksploatacji, bo w nich konkretnie można wymienić wszystko. Od pękniętej sprężyny z pompy, w górnej części pompowtrysku, przez niesprawną cewę zaworu, aż po nieprawidłowo działającą dyszę wtryskiwacza. I znów, mogę odnieść się do wyjątkowej trwałości niemieckiego wynalazku, ponieważ pułap 150 tysięcy kilometrów (dla common rail szczyt możliwości) to dla pompowtryskiwaczy fraszka, a są znane przypadki gdzie do układu zasilania nikt przed upływem 300 tysięcy nawet nie zaglądał, a nawet po takiej trasie i czyszczeniu (w autoryzowanym serwisie Bosch service Pawlik w Stalowej Woli 100 zł), wróciły na szosę z niemal fabrycznymi osiągami. Zmniejszenie ilości dodatkowego osprzętu i niedroga eksploatacja to największe zalety rozwiązania jakim są pompowtryskiwacze, a jeśli dodamy do tego świetne osiągi, niskie spalanie i obecność, tak kojarzonego z dieslem, hałasu silnika, rodzi się pytanie, co się stało z pompowtryskami?

POMPOWTRYSKI POMPOWTRYSKI FIRMY BOSCH


Pompowtryskiwacze przewyższały pozostałe systemy zasilania pod wieloma względami, poza jednym - produkowały toksyczne spaliny. Choć wydaje się to niemożliwe, to jeden z najlepszych wyprodukowanych kiedykolwiek układów zasilania silnika, choć tyle lat konsekwentnie dominował rynek, przegrał w batalii z politykami i normami ekologicznymi. Pompowtryskiwacze dawały sobie radę ze spełnieniem normy EURO IV bez większych trudności, norma EURO V, stanowiła już wyzwanie, więc w celu zmniejszenia ilości NOx oraz SOx w produkowanych gazach spalinowych, w silnikach wyposażonych w pompowtryskiwacze instalowano układ EGR czyli recyrkulacji spalin które zanieczyszczając powietrze w silniku sprawiały, że azot uwalniał się w formie neutralnego gazu a nie trujących tlenków, z kolei w celu zmniejszenia ilości tlenków siarki instalowano system wzbogacania paliwa zwany BlueTec (Mercedes), który przy wykorzystaniu mocznika wiązał rodniki siarki, nie pozwalając im zanieczyszczać środowiska. Niestety norma EURO VI zakończyła historię pompowtryskiwaczy definitywnie, śrubując normy na poziom nieosiągalny dla pompowtryskiwaczy, a tym samym uniemożliwiając ich dalszą produkcję.

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów