regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

Czy pompowtryski AL można zamienić na BQ

Różnice między różnymi modelami pompowtryskiwaczy

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Chip tuning, kute tłoki, swap pompowtrysków i sportowy rozrząd, czyli kilka słów o niezrozumiałej nomenklaturze ingerujących w seryjne silniki diesla. Spowodowane zmianami w prawie dotyczącym ekologii w Unii Europejskiej ograniczenia wywołały smutne zakończenie historii pompowtryskiwaczy na liniach produkcyjnych całej Europy i Stanów Zjednoczonych. Ten podobno przestarzały system zasilania silnika diesla cechował się żywotnością, stosunkowo niskimi cenami i świetnymi osiągami, których pozazdrościć mogą mu do dziś wszystkie niemal common raile (prócz piezoelektrycznych). Już sam wynalazca silnika wysokoprężnego Rudolf Diesel udowodnił, że diesel nie pojedzie tylko na wodzie, a wszystko o płynnej konsystencji co ma w sobie węgiel, będzie napędzać "ropniaka" nie gorzej niż olej napędowy. Do dziś przecież nie brakuje wirtuozów zasilania silnika, jeżdżących na przefiltrowanym oleju po frytkach. U nas, w Polsce, proceder, ze względu na wysokie kary, powoli zaczyna zanikać, jednak za naszymi wschodnimi granicami, cóż, nie ma tak rygorystycznych norm, a Kamazy i Ziły nie są wybredne.

Pompowtryski ALPompowtryski AL


Ze względu na fakt, że VAG-owski system wprowadzony w 1998 roku rzeczywiście spełniał wszystkie wymogi użytkowników, rynek obrotu wtórnego chętnie przyjmuje pojazdy z takim silnikiem, ponieważ nie tylko jest to gwarancja niezawodności, ale również łatwość w ingerencji, tak zwanego tuningu podobnych silników. Pompowtryskiwacze dedykowane są pod określony silnik, ponieważ mają parametry przygotowa pod określony model, sterowniki zaś mają wprowadzone specjalne mapy i programy pracy pod dane pompowtryskiwacze. Teoretycznie każda jednostka ma swój rodzaj pompowtryskiwaczy i wykorzystywać powinno się tylko dedykowane podzespoły jednak w celu zwiększenia osiągów, na przykład stopnia sprężenia można model zmienić. Oczywiście w przypadku garażowych tuningów, jest to najczęściej loteria, w dodatku bardzo niebezpieczna. Trafiłem niedawno na pytanie, czy pompowtryski AL można zamienić BQ? AL i BQ to ostatnie z oznaczeń, które składają się na numery seryjne, w profesjonalnych serwisach takich jak ten, w których powstaje dla Państwa ten artykuł, wykorzystuje się "te drugie" numery, numery produktów, na których bazie nasze maszyny takie jak ZAPP czy EPS rozpoznają modele pompowtryskiwaczy. Pompowtryski AL czy BQ to ostatnie symbole numerów RÓŻNYCH modeli i z pełną odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że nie można ich używać zamiennie, bez gruntownie przeprowadzonych zmian w silniku i komputerze. Przy wykorzystaniu pompowtrysków AL, które są mocniejsze niż BQ, konieczne jest zmienienie mapy sterownika silnika. Co to znaczy? Sterujący silnikiem ECU (Electronic Control Unit) posiada informacje jak zachowywać powinien się układ zasilania silnika, więc przy wprowadzeniu do tej jednostki centralnej nowych danych, można podnieść moc auta bez ingerencji w jego mechanikę. Przy wymianie pompowtryskiwaczy na modele mocniejsze, konieczne jest wprowadzenie seryjnego programu odpowiadającego pompowtryskom innego modelu (pompowtryskiwacze AL) przy jednoczesnym zadbaniu o zmiany parametrów różniące między sobą silniki, pod które dedykowane są pompowtryski. Brzmi skomplikowanie, dlatego krótko mówi się o tym tuning, chip tuning to zabieg o podobnym celu, jednak przy wykorzystaniu dodatkowych elementów, dodaniu zewnętrznego dodatkowego sterownika.

PompowtryskiwaczPompowtryskiwacz


Podobna ingerencja w jednostkę centralną musi wiązać się z kilkoma innymi zmianami, jeśli zależy nam, aby silnika nam nie rozerwało, albo chociaż nie wypaliło tłoków. Jak większość użytkowników pompowtryskiwaczy zapewne wie, napędzaniem pompowtryskiwaczy zajmuje się wałek rozrządu, który, aby spełniać swoje zadanie, w takiej zmodyfikowanej jednostce napędowej, również powinien być wymieniony na bardziej wytrzymały. Oczywiście bezpośrednio związane ze zwiększonym obciążeniem silnika jest również wymiana szklanek, czyli popychaczy zaworów i samych tłoków na bardziej wytrzymałe, ponieważ większe ciśnienie wtrysku w komorze spalania i wyższa przez to temperatura pracy silnika może zaowocować wypaleniem tłoków lub uszkodzeniem cylindrów, lub zarówno jednym i drugim.

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów