regeneracja
pompowtryskiwaczy
i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych
Od zmierzchu zeszłego tysiąclecia, nieprzerwanie, aż do wprowadzenia normy emisji spalin EURO VI, która definitywnie 1 września 2015 roku zakończyła historię pompowtryskiwaczy, trwała walka o pierwszeństwo na rynku między pompowtryskami a Common rail. Norma ta określała dopuszczalną ilość emitowanych przez pojazd tlenków azotu, tlenków siarki i węgla. Inżynierowie dwoili się i troili, aby pompowtryskiwacze spełniły normę EURO V, instalując wielofazowy wtrysk paliwa, technologię zmiennej geometrii podawania spalin w turbinie i zawór recyrkulacji spalin EGR, udało im się to, ale nie minęło 5 lat, normy zostały zaostrzone i pompowtryskiwaczom, już nigdy niedanym było im sprostać.
Podstawowa różnica pomiędzy układem common rail a pompowtryskiwaczami to pompa. Mimo iż wydaje się to niewiele znaczącą kwestią, to definiuje szereg kolejnych różnic, które z tego powodu wynikły. Pompa w common rail to urządzenie zainstalowane w pobliżu bloku silnika, które spręża paliwo i tłoczy je do zbiornika wysokiego ciśnienia, skąd podawane jest na wtryskiwacze. W przypadku pompowtrysków, każdy wtryskiwacz ma indywidualną pompę, wbudowaną w swoją budowę. Z tego też powodu, koniecznym było zmienienie konstrukcji silnika diesla, aby uzupełnić go o podzespół, który będzie pompowtryskiwacze napędzać. Podzespołem tym został wał rozrządu, zainstalowany w bloku silnika, giętki wał wyposażony w swojej konstrukcji w pierścienie krzywkowe, zainstalowane na całej długości. Napędzany za pomocą wału korbowego, wał rozrządu kręcąc się z prędkością obrotową silnika, wywołuje pracę pompowtryskiwaczy, poprzez naciskanie krzywkami na naciskacze pompek, które wywołują pracę tłoka wewnątrz korpusu i sprężają tam paliwo, które następnie, po otwarciu zamka elektromagnetycznego (lub piezoelektrycznego), rozpylane jest w komorze spalania.
Na pytanie, czym kierować się w wyborze auta i ku czemu się skłaniać, czy ku nowoczesnemu common rail, czy ku sprawdzonym pompowtryskiwaczom, należy najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, na czym nam najbardziej zależy, czy na ekologii i osiągach, czy na ergonomii eksploatacji. Najważniejsze elementy układu zasilania Common Rail są stosunkowo drogie (od pompowtryskiwaczy dużo droższe), sam układ jest bardziej wrażliwy na niskiej jakości paliwa i cieszy się opinią bardziej zawodnego, niemniej jednak jest znacznie bardziej ekologiczny i charakteryzuje się wyższą kulturą pracy silnika. Warto wziąć również pod uwagę fakt, że im mniej skomplikowana jest jednostka napędowa w swojej budowie, tym mniej kosztowne będą naprawy z nią związane. Common rail znany jest z dużej ilości czujników i skomplikowanym ECU, pompowtryskiwacze różni natomiast fakt, że są w znacznie większym stopniu mechaniczne, co zmniejsza ilość możliwych usterek, ułatwia ich usunięcie, a regulację umożliwia każdemu, kto choć trochę zna się na samochodach. Dokonując wyboru układu zasilania silnika, warto wiedzieć o jeszcze jednej rzeczy. Najnowsze generacje, zarówno pompowtryskiwaczy, jak i układu common rail posiadają sterowanie wykorzystujące piezoelektryczne stosy, które nie poddają się regeneracji. Innymi słowy, ze względu na swoją budowę, są jednorazowe. Ewentualna usterka, pojawiając się właśnie w tym typie sterowania, determinuje konieczność wymiany podzespołu, ponieważ nie ma zapewnionej ze strony producentów technologii regeneracji tak precyzyjnych elementów, a nam generuje koszty, których wszyscy chcielibyśmy uniknąć.
Dołącz do grona zadowolonych Klientów!
telefon: 601 856-277
ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie
Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów