regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

Pompowtryski czy Common Rail – Porównanie zasady działania

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Od zmierzchu zeszłego tysiąclecia, nieprzerwanie, aż do wprowadzenia normy emisji spalin EURO VI, która definitywnie 1 września 2015 roku zakończyła historię pompowtryskiwaczy, trwała walka o pierwszeństwo na rynku między pompowtryskami a Common rail. Norma ta określała dopuszczalną ilość emitowanych przez pojazd tlenków azotu, tlenków siarki i węgla. Inżynierowie dwoili się i troili, aby pompowtryskiwacze spełniły normę EURO V, instalując wielofazowy wtrysk paliwa, technologię zmiennej geometrii podawania spalin w turbinie i zawór recyrkulacji spalin EGR, udało im się to, ale nie minęło 5 lat, normy zostały zaostrzone i pompowtryskiwaczom, już nigdy niedanym było im sprostać.


Podstawowa różnica pomiędzy układem common rail a pompowtryskiwaczami to pompa. Mimo iż wydaje się to niewiele znaczącą kwestią, to definiuje szereg kolejnych różnic, które z tego powodu wynikły. Pompa w common rail to urządzenie zainstalowane w pobliżu bloku silnika, które spręża paliwo i tłoczy je do zbiornika wysokiego ciśnienia, skąd podawane jest na wtryskiwacze. W przypadku pompowtrysków, każdy wtryskiwacz ma indywidualną pompę, wbudowaną w swoją budowę. Z tego też powodu, koniecznym było zmienienie konstrukcji silnika diesla, aby uzupełnić go o podzespół, który będzie pompowtryskiwacze napędzać. Podzespołem tym został wał rozrządu, zainstalowany w bloku silnika, giętki wał wyposażony w swojej konstrukcji w pierścienie krzywkowe, zainstalowane na całej długości. Napędzany za pomocą wału korbowego, wał rozrządu kręcąc się z prędkością obrotową silnika, wywołuje pracę pompowtryskiwaczy, poprzez naciskanie krzywkami na naciskacze pompek, które wywołują pracę tłoka wewnątrz korpusu i sprężają tam paliwo, które następnie, po otwarciu zamka elektromagnetycznego (lub piezoelektrycznego), rozpylane jest w komorze spalania.


Na pytanie, czym kierować się w wyborze auta i ku czemu się skłaniać, czy ku nowoczesnemu common rail, czy ku sprawdzonym pompowtryskiwaczom, należy najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, na czym nam najbardziej zależy, czy na ekologii i osiągach, czy na ergonomii eksploatacji. Najważniejsze elementy układu zasilania Common Rail są stosunkowo drogie (od pompowtryskiwaczy dużo droższe), sam układ jest bardziej wrażliwy na niskiej jakości paliwa i cieszy się opinią bardziej zawodnego, niemniej jednak jest znacznie bardziej ekologiczny i charakteryzuje się wyższą kulturą pracy silnika. Warto wziąć również pod uwagę fakt, że im mniej skomplikowana jest jednostka napędowa w swojej budowie, tym mniej kosztowne będą naprawy z nią związane. Common rail znany jest z dużej ilości czujników i skomplikowanym ECU, pompowtryskiwacze różni natomiast fakt, że są w znacznie większym stopniu mechaniczne, co zmniejsza ilość możliwych usterek, ułatwia ich usunięcie, a regulację umożliwia każdemu, kto choć trochę zna się na samochodach. Dokonując wyboru układu zasilania silnika, warto wiedzieć o jeszcze jednej rzeczy. Najnowsze generacje, zarówno pompowtryskiwaczy, jak i układu common rail posiadają sterowanie wykorzystujące piezoelektryczne stosy, które nie poddają się regeneracji. Innymi słowy, ze względu na swoją budowę, są jednorazowe. Ewentualna usterka, pojawiając się właśnie w tym typie sterowania, determinuje konieczność wymiany podzespołu, ponieważ nie ma zapewnionej ze strony producentów technologii regeneracji tak precyzyjnych elementów, a nam generuje koszty, których wszyscy chcielibyśmy uniknąć.

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów