regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

Ustawienie Pompowtryskiwaczy - Proces ustawienia pompowtrysków krok po kroku

Montaż i demontaż oraz ustawienie pompowtryskiwaczy

U schyłku XX wieku, na rynku motoryzacyjnym, a konkretnie wśród użytkowników samochodów zasilanych olejem napędowym, doszło do prawdziwej rewolucji. Wtedy jeszcze nikt się tego nie spodziewał, ale raz na zawsze, zakończyła się epoka pomp sekcyjnych i rozdzielaczowych. Na salony rynku motoryzacyjnego wszedł, najpierw włoski common rail, a następnie niemieckie pompowtryskiwacze. Dla rozwoju motoryzacji miało to kolosalne znaczenie, co doskonale ilustruje fakt, że dziś na liniach produkcyjnych nie uświadczy się już rozwiązania innego, niż common rail. Co stało się z pompowtryskami? Odeszły do lamusa, jako rozwiązanie przestarzałe i niespełniające wymagań wyśrubowanych norm ekologicznych, którymi prześcigają się najróżniejsze organizacje. Niemniej jednak kłamstwem byłoby powiedzieć, że zniknęły z naszych dróg. Pompowtryski są nad wyraz żywotne (w porównaniu do najnowszych elektronicznie sterowanych common rail, którym czyszczenie i kontrolę zaleca się minimum, co 40 tysięcy km) i odpowiednio eksploatowane rzadko się psują. Jeśli jednak dojdzie do zużycia eksploatacyjnego (cóż, nic nie jest wieczne), konieczne będzie ich wymontowanie, regeneracja i ponowny montaż. Jak przebiega taki proces? Na co konieczne jest zwrócenie uwagi i czy może poradzić sobie z podobnym zadaniem laik?


Ustawienie Pompowtryskiwaczy Ustawienie Pompowtryskiwaczy


Pierwszym koniecznym elementem, który demontujemy jest pokrywa silnika i pokrywa paska rozrządu. Odpowietrznik miski olejowej jest pierwszym odłączanym przez nas przewodem. Kolejnym krokiem jest zdjęcie pokrywy głowicy. Nieodzownym, w tym wypadku, będzie zaopatrzenie się w odpowiednie narzędzia, takie jak odpowiednie klucze nasadowe. Najważniejsze, pozwolę sobie powtórzyć, najważniejsze jest teraz, aby nie dopuścić do tego, aby w komorę silnika dostał się jakikolwiek brud. Zanieczyszczenia w środowisku pracy silnika, mogą spowodować prawdziwe spustoszenie, jeśli dojdzie do najmniejszej nawet usterki czy uszkodzenia. Ze względu na fakt, że zajmujemy się pompowtryskiwaczami, w silniku obecnym będzie charakterystyczny element zwany wałkiem rozrządu – jest to wał wyposażony w pierścienie krzywkowe, których zadaniem jest wywoływanie pracy pompowtryskiwaczy. Pracujący wał, podczas obracania się, krzywkami pierścieni naciska na popychacze. Demontujemy je wraz z elementami mocującymi. W końcu przyszedł czas na pompowtryskiwacze, odkręcamy mocujące je śruby. Wyjęcie pompowtryskiwaczy z gniazd, nie powinno nastręczyć nam zbyt wielu problemów, jeśli jednak pojawią się kłopoty z ich wyjęciem, należy pamiętać, aby nie używać siły wobec sprężyn, nie ciągnąć za nie, ani nie podważać. Kolejnym krokiem powinno być czyszczenie gniazd pompowtryskiwaczy. Jeśli nie zadbamy o to, możemy doprowadzić do nieszczelności w układzie zasilania albo, co gorsza, do zarysowania wewnętrznej strony korpusu silnika. Bardzo nie polecam. Czyścimy do sucha. Zregenerowane pompowtryskiwacze instalujemy na powrót w gniazdach (nie bez przyczyny napisałem zregenerowane – w większości wypadków jest to najbardziej ekonomiczna wersja przywrócenia do życia tego podzespołu).

Pompowtryskiwacz do samochodów cieżarowych Pompowtryskiwacz do samochodów cieżarowych


Najbardziej naturalnym w tym wypadku lubrykatorem, będzie olej silnikowy – jest w środowisku pracy pompowtryskiwaczy neutralny – którym posmarowane, pompowtryskiwacze wciskamy w gniazda. Nie używamy do tego narzędzi, aby nie uszkodzić pompowtryskiwaczy i nie powybijać gniazd. Należy zadbać, aby kąt wytworzony przez regulowany wtryskiwacz i głowicę był kątem prostym – ma to za zadanie zminimalizować możliwość wystąpienia obluzowania się pompowtryskiwacza i uszkodzenia jego i/lub głowicy silnika. Po dokręceniu mocowań, wpinamy w gniazda zasilanie kontrolera zamka elektromagnetycznego. Usuwamy olej z gniazd do mocowań popychacza i instalujemy go, lecz nie przykręcamy śrub. Są ich 2 rodzaje, mocujące i do regulacji. Śruby mocujące mają inne łebki niż regulacyjne. Dokręcamy je, pamiętając, żeby dokręcać je stopniowo i zmieniać dokręcaną śrubę. Najczęściej duży torx. Tych drugich (imbus), używa się do regulacji, a dokręca się do oporu, a następnie odkręca o pół obrotu i kontrujemy nakrętką. Teraz pozostaje nam już tylko pozakładać wszystkie pozdejmowane pokrywy i dopływy, w odwrotnej do zdejmowania kolejności (od końca). Gratuluję! Właśnie wymieniliśmy i ustawiliśmy pompowtryskiwacze. Zadanie nie należy do najtrudniejszych, z jakimi możemy się podczas eksploatacji diesla zetknąć niemniej wymaga posiadania narzędzi i dbałości o szczegóły (gniazda czyścimy do sucha!) i o kolejność wykonywania działań. Zadbanie o wymienione elementy pozwoli nam, z podobną usterką jak uszkodzone pompowtryskiwacze, uporać się samemu.

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów