regeneracja
pompowtryskiwaczy
i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych
Najistotniejszym zadaniem układu zasilania silnika jest dostarczenie odpowiednio przygotowanej mieszanki powietrzno paliwowej, do komory spalania w silniku. Oddelegowane do tego zadania podzespoły, zmieniały się na przestrzeni lat, a zaszczytne miejsce w kręgu "tych co odeszli" mają pompowtryskiwacze. Ze względu na rygorystyczne normy przepisów środowiska, niestety, już są nieprodukowane, a jednocześnie, bardzo wiele wciąż jeździ po naszych drogach. Co jest w nich takiego wyjątkowego, że mimo upływających lat, ludzie nie chcą odejść od tego rozwiązania?
Zasada, na jakiej pompowtryskiwacz działa, jest bardzo prosta – wykorzystuje siłę kręcącego się wałka rozrządu, a przełożenie następuje poprzez pierścienie krzywkowe, zainstalowane na wałku, które podają siłę na naciskacze pompek pompowtryskiwaczy, a te z kolei na tłoczek pompy. Pompka zainstalowana w pompowtryskiwaczu pracą tłoczka rozpoczyna fazę wtrysku, poprzez zamknięcie obwodu z iglicą elektrozaworu. Konstrukcja pompowtryskiwacza, bazującego na elektrozaworze sterowanym elektromagnetycznie, ograniczała jego możliwości przeprowadzania faz wtrysku do 3 maksimum na jeden cykl pracy tłoka. Z tego też powodu, pompowtryski, początkowo, charakteryzowały się podobną kulturą pracy jak wtryskiwacze tradycyjne – czyli hałasowały. Dlatego poszukiwano rozwiązania, które dawałoby większe możliwości kontroli nad pracą pompowtrysków i stąd obecność stosów piezoelektrycznych (płytek metalu na zmianę z kryształami piezoelektrycznymi), wykorzystywanych do kontroli zaworu określającego ilość dostarczanego paliwa i początek wtrysku, za pomocą których udało się osiągnąć 5 faz wtrysku na cykl pracy tłoka. Mimo, że to tylko o 2 więcej, to kultura pracy silnika znacząco wzrosła (czas reakcji zaworu sterowanego napięciem z piezoelektrycznych stosów zamyka się w milisekundach). Dzięki swojej konstrukcji, osiągi pompowtryskiwaczy są bardzo dobre, w kwestii ciśnienia wtrysku paliwa, które sięgało, już 20 lat temu, 220 MPa, co, do niedawna jeszcze, stanowiło kres możliwości układu common rail. Pompowtryskiwacze są oczywiście, prócz sekcji tłoczącej, wyposażone w standardowe wtryskiwacze gdzie pracuje iglica na sprężynie, jest dysza wtryskiwacza, iglica zakończona czopikiem, o który opierają się parametry wtrysku i zawór przelewowy. Wszystko to zgrane razem w doskonałej harmonii pracuje w silniku samozapłonowym jako układ zasilania.
Osiągi, kultura pracy, ergonomia, wszystko na wysokim poziomie, oprócz emisji spalin, a konkretnie NOx, ze względu na brak możliwości zainstalowania zaworu EGR, i z tego właśnie powodu, pompowtryskiwacze, zniknęły z linii produkcyjnych. Dyrektywy wprowadzone w oparciu o normę EURO V, sprawiły, że przed pompowtryskiwaczami postawiona została bariera nie do obejścia. Na dzień dzisiejszy, rynek obrotu wtórego używanymi samochodami, powoli napełnia się autami wyposażonymi w układ zasilania, bazujący na pompowtryskiwaczach. Warto zwrócić na ten fakt uwagę, ponieważ informuje on nas o tym, jak niezawodnym było to rozwiązanie technologiczne, skoro dopiero po kilkunastu latach od rozpoczęcia eksploatacji, te auta trafiają na giełdy. Na szczęście dla nas i naszych portfeli, pompowtryskiwacze da się regenerować, a serwisów zajmujących się podobnymi naprawami, mimo, że nie ma ich zbyt wiele, wciąż przybywa. Regeneracja pompowtryskiwaczy, jeśli nie obejmuje wyłamanych krzywek wałka rozrządu, jest stosunkowo (w porównaniu do wymiany na nowe) niedroga. W skład regeneracji wchodzi czyszczenie, kodowanie i kalibracja. Niekiedy wymieniany, również, jest stos piezoelektryczny, niestety nie można go regenerować, stąd też wyeksploatowany element musi być wymieniony na nowy.
Dołącz do grona zadowolonych Klientów!
telefon: 601 856-277
ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie
Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów