regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

Pompowtryskiwacze Bosch

Charakterystyka pracy pompowtryskiwaczy w oparciu o produkty Bosch

Pompowtryskiwacze Bosch – Niemiecka pomysłowość i technologia.

Pompowtryskiwacze, układ zasilający silnik diesla, który, mimo, że swoje 5 minut, już miał, to wciąż nie odchodzi w zapomnienie. Dlaczego, rozwiązanie technologiczne, ze schyłku zeszłego stulecia, wciąż towarzyszy nam w życiu, co w nim takiego innowacyjnego, niezawodnego, niezapomnianego, że nie możemy (lub nie chcemy) się od niego uwolnić?


Ośmio zaworowy pompowtryskiwacz firmy Bosch
Ośmio zaworowy pompowtryskiwacz firmy Bosch

Pompowtryskiwacze powstały w oparciu o budowę tradycyjnego układu zasilania silnika, to znaczy wtryskiwacza. Zasadniczo nie różnią się wiele w sposobie pracy – zadanie mają jedno – dostarczyć do silnika odpowiednią ilość odpowiednio rozpylonego paliwa, w odpowiednim czasie. Sporo zmiennych, o których właściwe dobranie troszczy się sam pompowtryskiwacz. Elektronicznie sterowany, zasilany wałkiem rozrządu, który obracany wałem korbowym , za pomocą krzywek przekazuje energię na rolki tłoczka, a co za tym idzie wprawia go w ruch. Bosch zadbał o precyzję wykonania każdego elementu pompowtryskiwacza, więc sama w sobie konstrukcja, nie bez powodu zresztą, otrzymała opinię niezawodnej, jednak, pompowtryski wciąż były uznawane za podzespół zawodny, z powodu, uwaga, pękających na wale korbowym krzywek. Pomijając tę kwestię, konstrukcja rzeczywiście jest pomysłowa, łącząca w sobie konstrukcję pompy, wtryskiwacza, wzbogaconych o elektrozawór, sterujący podawaniem paliwa (czasem wtrysku i długością jego trwania a co za tym idzie ilością dostarczonego paliwa). Dwa słowa o elektrozaworze, wyróżniamy 2 rodzaje elektrozaworów – piezoelektryczne i elektromagnetyczne. Elektromagnetyczne są mało skuteczne, problematyczne, wolne i tanie – stąd są częściej montowane i częściej wymontowywane w celu przeprowadzenia regeneracji. Ciekawszym rozwiązaniem, są zawory piezoelektryczne. Skąd, w ogóle, ta nazwa i co ona oznacza? Piezoelektryki to materiały, charakteryzujące się specyficzną strukturą krystaliczną, generującą wyładowania elektromagnetyczne pod wpływem działania na niego siłą. Zawory, wykonane z takiego materiału, są znacznie szybsze w reakcji – około 4krotnie szybsze od zaworów elektromagnetycznych, a w związku z tym mogą szybciej podawać paliwo do silnika i lepiej wywiązywać się, z powierzonego im zadania. Jak odbywa się podanie paliwa pompowtryskami, czym się charakteryzuje?



Badanie 3 Fazy
Badanie Trzeciej Fazy

Nazwę „Klekotów” nosiły pierwsze silniki diesela, ze względu na charakterystyczny dźwięk jaki wydawały podczas pracy. Niezbyt zaawansowane technicznie rozwiązania, produkowały hałas. Był on wynikiem niczego innego, jak pracy pompowtryskiwaczy (a jeszcze wcześniej wtryskiwaczy tradycyjnych i wspomagających je pomp), które podawały paliwo, a gwałtowne jego spalanie wywoływało specyficzny dźwięk. Podzielenie pracy pompowtryskiwacza na 2 fazy, wstępną i zasadniczą, wyróżniło 3 fazy wtrysków, przedwtrysk, wtrysk właściwy, powtrysk. Ograniczenia nałożyli na niego niemieccy konstruktorzy Boscha uzależniając go od pracy wałka rozrządu,uniemożliwiając wyjście poza te wytyczone 3 fazy. Przed- i powtrysk mają za zadanie złagodzić wybuchowy charakter silnika diesla i zwiększyć kulturę jego pracy. Wspomniałem już, że pompowtryskiwacz był pomysłowym rozwiązaniem – usunięto przewód wysokiego ciśnienia, zastąpiono go kanałem doprowadzającym umieszczonym w głowicy silnika, który podawał paliwo w niskim ciśnieniu, a które było sprężane dopiero w małych ilościach w komorze wysokiego ciśnienia w pompowtryskiwaczu. Zmniejszenie ilości kompresowanego paliwa, do ilości poddawanej wysokiemu ciśnieniu bezpośrednio przed wtryskiem, spowodowało możliwość osiągnięcia naprawdę konkurencyjnych ze współczesnymi wartości rzędu 2200 i więcej atmosfer. Co więc sprawiło, iż właściwie pożegnaliśmy się z nimi na dobre? Cóż, przyczyną najważniejszą (i w sumie jedyną konkretną) jest wzgląd nie ekonomiczny a ekologiczny. Spaliny wydzielane przez tego rodzaju zastosowane rozwiązanie okazały się bardzo toksyczne (jak na spaliny przystało) i otrzymały czerwone światło, nie tylko w Europie (wytyczne normy Euro 5, są lekko mówiąc, wysoce pobłażliwe dla emisji NOx – czyli tlenków azotu), ale i na całym świecie, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Głośna przed rokiem sprawa oszustwa VW w sprawie emisji spalin (a raczej sprytnego jego maskowania w warunkach testowych), możliwe, że miała na celu przywrócenie do życia stołka pompowtryskiwaczy, jako najlepszego wśród rozwiązań zasilania silnika samozapłonowego, spowodowała gigantyczne straty niemieckiego potentata.

Podsumowując, ograniczające producentów samochodów normy, mające na celu zmniejszenie emisji toksycznych gazów do atmosfery, paradoksalnie są im na rękę. A wszystko to z powodu uniemożliwienia (bądź utrudnienia) mniejszym konkurentom przebicia się między rygorystycznymi normami, a przez to wyeliminowanie ich z wyścigu, na konkretnych rynkach, a także, z powodu zmuszenia ewentualnego klienta do inwestycji w nowe auto, gdy stare nie spełnia już norm, lub pozostawienie nielichych pieniędzy w autoryzowanym serwisie. Innymi słowy, dobrze, że koncerny paliwowe i korporacje producentów aut, stoją po przeciwnych stronach barykady, bo kierowców czekałyby iście ciężkie czasy.

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów