regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

Regulacja pompowtryskiwaczy w czasie regeneracji i instalacji w silniku

Pompowtryskiwacze VAG

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl



Od 1998 roku alternatywą, i to, zaznaczmy, bardzo atrakcyjną alternatywą, dla Common Rail jest w systemie zasilania silnika wysokoprężnego układ pompowtryskiwaczy stworzony przez inżynierów VAG. Rozwiązanie równie pomysłowe, co skuteczne, a jednocześnie tanie w utrzymaniu. Stara zasada mówiąca, że jeśli coś jest tanie, to musi być nieskuteczne, nie ma swojego odzwierciedlenia w rzeczywistości, a przynajmniej w przypadku pompowtryskiwaczy. Konstrukcja jest prosta, osiągi znakomite, a eksploatacja ergonomiczna. Czy pompowtryskiwacze mają jakiekolwiek wady? Oczywiście, że tak. Są nieekologiczne i to jest ich jedyny mankament, który sprawił, że zniknęły z linii produkcyjnych na całym świecie. Diesel nie musi dymić, a przynajmniej nie, jak się dobrze wyreguluje pompowtryski.

Demontaż pompowtryskiwaczy Regulacja pompowtryskiwaczy w czasie regeneracji i instalacji w silniku


Regulacja pompowtryskiwaczy w czasie instalacji


Regulacja pompowtryskiwaczy nie jest trudna, jedynie wymaga od nas skrupulatności i szczerze to każdy pasjonat silnika samozapłonowego powinien sobie z tym poradzić. Laikom serdecznie odradzam ingerowanie w układ zasilania, ponieważ łatwo zanieczyścić hermetyczne środowisko pracy silnika, albo rozregulować podawanie paliwa. Warto zacząć od faktu, że pompowtryskiwacze wymagają od silnika zmiany jego konstrukcji, a konkretnie instalacji dodatkowego podzespołu, jakim jest wałek rozrządu. Jest to giętki wał, w swojej konstrukcji uzupełniony o twarde pierścienie krzywkowe. Obracając się, wał, naciska na naciskacze popularnie zwane szklankami. Ze względu na ich konstrukcję, nie jest w regulacji niezbędny już szczelinomierz, ponieważ ustawiają się same. Pompowtryskiwacze umieszczone są w specjalnie przygotowanych gniazdach, a dopasowane są na tyle, że mogą pojawić się problemy z ich wymontowaniem. Warto tu zaznaczyć, że nie należy używać wobec części pompowtryskiwacza ze sprężyną (części pompującej) siły, nie ciągnąć za niego itp. W przypadku gdy nie możemy sobie poradzić z jego wyciągnięciem, należy zastosować pneumatyczny lub hydrauliczny ściągacz, aby nie uszkodzić pompowtrysku. Wymontowany pompowtryskiwacz poddajemy regeneracji lub wymieniamy (choć skłaniam się ku pierwszej opcji, cena bardziej atrakcyjna) i instalujemy na powrót w silniku. Podczas umieszczania w gnieździe nie wolno używać narzędzi w postaci młotka, należy natomiast zadbać, o to, żeby, gniazda były czyste. Jest to bardzo istotne, żeby do konstrukcji silnika nie dostały się ciała obce, ani zanieczyszczenia. W razie problemów z instalacją można skorzystać z oleju silnikowego, neutralnego w środowisku pracy silnika lubrykatora, ułatwi nam to odpowiednie umieszczenie urządzeń w gniazdach. Regulacja samych pompowtryskiwaczy odbywa się za pomocą dwóch śrub. To jest odpowiedź na pytanie: jak ustawić luz na pompowtryskach? Przykręcamy i ustawiamy wałek rozrządu w pozycji pracy i dokręcamy śrubę dźwigienki do oporu, po czym należy poluzować ją o pół obrotu. Jest to najtrudniejsza część, ponieważ trzeba uwzględnić, jak auto zachowuje się już po instalacji i wprowadzić ewentualne poprawki – dokręcić lub jeszcze poluzować śrubę. Oczywiście w międzyczasie należy powpinać złącza elektrozaworów. Tak zainstalowane pompowtryskiwacze powinny spełniać swoje zadanie poprawnie, jednak biorąc pod uwagę skrupulatność, z jaką powinniśmy podejść do sprawy, zachowanie kolejności i, jak już wspomniałem, dostrojenie auta, warto podobną czynność zlecić zakładowi mechaniki samochodowej, który układem zasilania silnika zajmuje się na co dzień. Źle wyregulowane pompowtryski mogą doprowadzić do wypalenia tłoków, nadmiernego zużycia paliwa i ogólnie bardzo negatywnie wpłynąć na pracę silnika.

Regulacja pompowtryskiwaczy w czasie regeneracji


Dodatkowo pompowtryskiwacze reguluje się w procesie regeneracji. Jest to tak zwana trzecia faza regeneracji — najnowocześniejsza technologia odtwórcza, udostępniona przez Boscha bardzo niedawno. Regulacja pompowtryskiwacza w czasie regeneracji odbywa się za pomocą specjalnych podkładek regulacyjnych, o różnicach w grubości rządu mikrometrów (mikronów). Umieszczona w korpusie pompowtryskiwacza podkładka określa skok kulki w zaworze kulowym, a więc jednocześnie ilość dawkowanego paliwa. Dobór podkładek regulacyjnych odbywa się za pomocą badań na specjalistycznym stole probierczym EPS 815 Cambox, przystosowanym specjalnie do procesu regeneracji pompowtryskiwaczy. Często wspomina się także o regulacji BIP, czyli momentu rozpoczęcia wtrysku. Chciałbym tu obalić pewien mit, ponieważ BIPów się nie reguluje. Informacje na temat momentu rozpoczęcia wtrysku sterownik silnika ECU pobiera na podstawie danych pochodzących z czujnika Halla na wałku rozrządu i czujnika obrotów wału korbowego. Teoretycznie można na wartość wpłynąć poprzez regulacje podkładki i szczeliny powietrznej, jednak są to regulacje bardzo drobne. Opóźnienie BIP (odchylenie powyżej +/- 100 jednostek od zera) oznacza, że najprawdopodobniej konieczna jest interwencja w sam pompowtryskiwacz — jeśli wartości są ujemne i przekraczają -100 jednostek, najczęstszą tego przyczyną jest zanieczyszczenie zaworka lub iglicy, natomiast w przypadku gdy wartości są dodatni i przekraczają +100, z reguły jest to nieszczelność pompowtryskiwacza spowodowana parciejącymi oringami. Regulacja pompowtryskiwaczy połączona z czyszczeniem to cena znacznie niższa niż wymiana podzespołu.

Regulacja pompowtrysków Regulowanie pompowtrysków



Pompowtryski, dobry wybór.


Odpowiednie wyregulowanie pompowtryskiwaczy jest gwarancją długoletniej eksploatacji, co zostało zresztą udowodnione na drogach. Pompowtryskiwaczami zasilany był przecież silnik 1.9 tdi — najsłynniejsza VAG-owska jednostka napędowa. Biorąc pod uwagę, że od premiery silnika minęło 25 lat, a większość z nich wciąż jeździ, nierzadko lecąc drugie okrążenie na liczniku, po przekroczeniu miliona kilometrów, można z czystym sumieniem powiedzieć, że pompowtryskiwacze, nawet jeśli nie były specjalnie ekologiczne, są dobrym wyborem dla każdego rozpoczynającego przygodę z silnikiem diesla.

Jeśli znalazłeś nasz artykuł mogłeś również szukać:

  • regulacja pompowtryskiwaczy 1.4 tdi
  • regulacja pompowtryskiwaczy 1.9 tdi auy
  • regulacja pompowtryskiwaczy 1.9 tdi 130km
  • regulacja pompowtryskiwaczy 1.9 tdi ajm
  • regulacja pompowtryskiwaczy 1.9 tdi awx
  • regulacja pompowtryskiwaczy 1.9 tdi asz
  • regulacja pompowtryskiwaczy 2.0 tdi bkp

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów