regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

Regeneracja gniazd pompowtryskiwaczy czy to częsty problem?

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Regeneracja pompowtryskiwaczy jest możliwa, to wiedzą wszyscy, którzy z aut, wyposażonych, w podobny system zasilania silnika, korzystają. Nie jest to szczególnie częsta przypadłość tych urządzeń, jednak po setkach tysięcy kilometrów (common rail po dziesiątkach tysięcy) pojawia się zużycie eksploatacyjne i regeneracja jest konieczna, jeśli nie chcemy doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń w tym systemie. Jak natomiast, ma się sprawa z pozostałymi podzespołami wchodzącymi w skład układu zasilania PD silnika samozapłonowego?

Pompowtryskiwacze Bosch w pracowni regeneracji Regeneracja gniazd pompowtryskiwaczy
Czy to częsty problem?


Aby możliwa była instalacja w silniku pompowtryskiwaczy, konieczna była zmiana konstrukcji silnika. Pompowtryskiwacze potrzebują napędu, a rolę tę przyjął na swoje barki wałek rozrządu. Jest to specjalnie przygotowany wał, wyposażony w bardzo twarde pierścienie krzywkowe, które kręcąc się wraz z wałkiem rozrządu, naciskają na pompki pompowtryskiwaczy i pośrednio wywołują sprężanie paliwa. Znana jest sytuacja, gdy występowały problemy z wałem rozrządu w silnikach VW 1.9. Związane to było z szybkim wycieraniem się krzywek, co spowodowane było z wypadającymi zaślepkami z wałka rozrządu. Powodowało to brak smarowania, zwiększenie oporów pracy, a w konsekwencji wycieranie się krzywek. Uszkodzenie takie prowadziło do spadku osiągów i kultury pracy silnika.

Wyeksploatowane pompowtryskiwacze Bosch w pracowni regeneracji Wyeksploatowany korpus pompowtryskiwacza


Budowa układu a usterki

Regeneracja gniazd pompowtryskiwaczy zależnie, czy problem pojawił się w silnika 8, czy 16 zaworowym przebiega inaczej, ponieważ przyczyna usterki również jest inna. Gniazda w silnikach 8V uszkadzane są przez pompowtryskiwacze z powodu nierównomiernego mocowania w gniazdach, a regeneruje się je przez rozwiercenie uszkodzonych otworów na odpowiedni wymiar i wprowadzenie specjalnie przygotowanych do tego celu tulei. Oznacza to niestety, że regenerację uszkodzonych w ten sposób gniazd, czyli tulejowanie gniazd pompowtryskiwaczy musimy przeprowadzić w specjalistycznym zakładzie, który rozbierze silnik, na specjalnych maszynach przygotuje głowicę, tak aby można było wypełnić ubytki i po planowaniu głowicy złożyć silnik bez strat w osiągach. Niezbyt optymistyczną jest informacja, że usterka ta występuje na tyle często, że w sprzedaży znajduje się szeroki wybór zestawów naprawczych w skład których wchodzą tuleje pompowtryskiwaczy. Natomiast w przypadku 16 zaworowych, gdzie problem nierównomiernego rozłożenia nacisku został wyeliminowany poprzez zastosowanie zwiększonej liczby mocowań, niestety nie ma podkładki oddzielającej komorę spalania od pompowtryskiwaczy, a to oznacza, że instalowany w silniku pompowtryskiwacz musiał w swojej konstrukcji zostać uzupełniony o specjalny element, stanowiący zarówno uszczelnienie komory spalania jak i zabezpieczenie końcówki wtryskiwacza, to jest jego dyszy. W efekcie stosuje się bardzo twarde nakrętki stożkowe, które w trakcie eksploatacji doprowadzają do uszkodzenia powierzchni styku pomiędzy głowicą silnika i gniazdem pompowtryskiwacza a samym pompowtryskiem. Regeneracja takiego uszkodzenia gniazda pompowtryskiwacza, polega na zabielaniu powierzchni przylgi specjalnym frezem, poza tym dodatkowo wskazana jest również wymiana nakrętki mocującej końcówkę wtryskiwacza. W tym również przypadku, jakim są wybite gniazda pompowtryskiwaczy nieodzowna będzie pomoc specjalistów, jako że konieczność demontażu silnika zazwyczaj przekracza możliwości napraw w przydomowym garażu. Bardzo często pojawia się w tym momencie pytanie: Ile kosztuje regeneracja głowicy np. 1.9 TDi? w których podobny problem jest bardzo często spotykany. Mimo że ceny zaskakują, jednak znacznie tańszym rozwiązaniem niż wymiana całej jednostki napędowej jest regeneracja gniazd wtryskiwaczy.

Regeneracja najlepszym sposobem naprawy silnika

Tylko w ten sposób zregenerowane gniazda pompowtryskiwaczy, gwarantują sprawne działanie układu. Regeneracja pompowtrysków w pracowniach inne niż ASO czy wyspecjalizowane pracownie mechaników hydrauliki samochodowej może skończyć się dla naszego silnika bardzo źle. Do właściwej pracy układu PD konieczne jest idealne zestrojenie wielu elementów, a tak wymagającemu zadaniu, zakłady bez specjalistycznego sprzętu i wiedzy zazwyczaj nie są w stanie podołać.

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów