regeneracja
pompowtryskiwaczy
i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych
Regeneracja pompowtryskiwaczy jest możliwa, to wiedzą wszyscy, którzy z aut, wyposażonych, w podobny system zasilania silnika, korzystają. Nie jest to szczególnie częsta przypadłość tych urządzeń, jednak po setkach tysięcy kilometrów (common rail po dziesiątkach tysięcy) pojawia się zużycie eksploatacyjne i regeneracja jest konieczna, jeśli nie chcemy doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń w tym systemie. Jak natomiast, ma się sprawa z pozostałymi podzespołami wchodzącymi w skład układu zasilania PD silnika samozapłonowego?
Aby możliwa była instalacja w silniku pompowtryskiwaczy, konieczna była zmiana konstrukcji silnika. Pompowtryskiwacze potrzebują napędu, a rolę tę przyjął na swoje barki wałek rozrządu. Jest to specjalnie przygotowany wał, wyposażony w bardzo twarde pierścienie krzywkowe, które kręcąc się wraz z wałkiem rozrządu, naciskają na pompki pompowtryskiwaczy i pośrednio wywołują sprężanie paliwa. Znana jest sytuacja, gdy występowały problemy z wałem rozrządu w silnikach VW 1.9. Związane to było z szybkim wycieraniem się krzywek, co spowodowane było z wypadającymi zaślepkami z wałka rozrządu. Powodowało to brak smarowania, zwiększenie oporów pracy, a w konsekwencji wycieranie się krzywek. Uszkodzenie takie prowadziło do spadku osiągów i kultury pracy silnika.
Regeneracja gniazd pompowtryskiwaczy zależnie, czy problem pojawił się w silnika 8, czy 16 zaworowym przebiega inaczej, ponieważ przyczyna usterki również jest inna. Gniazda w silnikach 8V uszkadzane są przez pompowtryskiwacze z powodu nierównomiernego mocowania w gniazdach, a regeneruje się je przez rozwiercenie uszkodzonych otworów na odpowiedni wymiar i wprowadzenie specjalnie przygotowanych do tego celu tulei. Oznacza to niestety, że regenerację uszkodzonych w ten sposób gniazd, czyli tulejowanie gniazd pompowtryskiwaczy musimy przeprowadzić w specjalistycznym zakładzie, który rozbierze silnik, na specjalnych maszynach przygotuje głowicę, tak aby można było wypełnić ubytki i po planowaniu głowicy złożyć silnik bez strat w osiągach. Niezbyt optymistyczną jest informacja, że usterka ta występuje na tyle często, że w sprzedaży znajduje się szeroki wybór zestawów naprawczych w skład których wchodzą tuleje pompowtryskiwaczy. Natomiast w przypadku 16 zaworowych, gdzie problem nierównomiernego rozłożenia nacisku został wyeliminowany poprzez zastosowanie zwiększonej liczby mocowań, niestety nie ma podkładki oddzielającej komorę spalania od pompowtryskiwaczy, a to oznacza, że instalowany w silniku pompowtryskiwacz musiał w swojej konstrukcji zostać uzupełniony o specjalny element, stanowiący zarówno uszczelnienie komory spalania jak i zabezpieczenie końcówki wtryskiwacza, to jest jego dyszy. W efekcie stosuje się bardzo twarde nakrętki stożkowe, które w trakcie eksploatacji doprowadzają do uszkodzenia powierzchni styku pomiędzy głowicą silnika i gniazdem pompowtryskiwacza a samym pompowtryskiem. Regeneracja takiego uszkodzenia gniazda pompowtryskiwacza, polega na zabielaniu powierzchni przylgi specjalnym frezem, poza tym dodatkowo wskazana jest również wymiana nakrętki mocującej końcówkę wtryskiwacza. W tym również przypadku, jakim są wybite gniazda pompowtryskiwaczy nieodzowna będzie pomoc specjalistów, jako że konieczność demontażu silnika zazwyczaj przekracza możliwości napraw w przydomowym garażu. Bardzo często pojawia się w tym momencie pytanie: Ile kosztuje regeneracja głowicy np. 1.9 TDi? w których podobny problem jest bardzo często spotykany. Mimo że ceny zaskakują, jednak znacznie tańszym rozwiązaniem niż wymiana całej jednostki napędowej jest regeneracja gniazd wtryskiwaczy.
Tylko w ten sposób zregenerowane gniazda pompowtryskiwaczy, gwarantują sprawne działanie układu. Regeneracja pompowtrysków w pracowniach inne niż ASO czy wyspecjalizowane pracownie mechaników hydrauliki samochodowej może skończyć się dla naszego silnika bardzo źle. Do właściwej pracy układu PD konieczne jest idealne zestrojenie wielu elementów, a tak wymagającemu zadaniu, zakłady bez specjalistycznego sprzętu i wiedzy zazwyczaj nie są w stanie podołać.
Dołącz do grona zadowolonych Klientów!
telefon: 601 856-277
ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie
Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów