regeneracja
pompowtryskiwaczy
i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych
Zasilanie silnika odgrywa tę samą rolę, jaką w naszym organizmie pełni serce – determinuje przepływ zasilających cały "organizm" płynów i tak jak serce wymaga naszej szczególnej opieki, jeśli nie chcemy doprowadzić do poważniejszych problemów. O kłopotach z układem zasilania, silnik, w ten, lub inny sposób poinformuje nas bardzo szybko i od naszej umiejętności interpretacji tych subtelnych sygnałów, zależeć będzie zarówno stopień uszkodzenia, jak i związane z tym koszty "leczenia" awarii. Nowe pompowtryskiwacze i cena, jaką przyjdzie nam zapłacić za wymianę to doskonały powód, żeby zadbać o pompowtryski, zanim na doraźną pomoc będzie zbyt późno.
Wśród objawów, jakie mogą świadczyć o uszkodzonych pompowtryskiwaczach, możemy wymienić takie, jak na przykład: zwiększone dymienie z wydechu, nierówna praca silnika, spadek kultury pracy, niskie osiągi w połączeniu ze zwiększonym spalaniem oraz, w przypadkach skrajnych, nawet unieruchomienie pojazdu. Jazda z uszkodzonym pompowtryskiem nie należy do rozsądnych pomysłów. W jaki sposób zrozumieć, co chce nam powiedzieć silnik?
Zwiększone dymienie z silnika, może świadczyć o kilku kwestiach. Po pierwsze w przypadku intensywnego kopcenia na czarno, może mieć to związek z niedostateczną ilością tlenu w procesie spalania, skąd, zamiast dwutlenku węgla, neutralnego, choć trującego, gazu, będzie produkował sadzę (spalanie niecałkowite węglowodorów), czyli czysty węgiel. Może być to wywołane nieodpowiednią korekcją dawki paliwa, gdzie dostarczane jest go zbyt dużo do komory spalania przy jednoczesnym braku zwiększenia ilości dostarczanego tlenu. Dochodzi wtedy do spalenia z niedoborem tlenu i nadprodukcją sadzy. Białawy dym oznacza, że do komory spalania dostał się olej silnikowy i konieczna jest regeneracja uszczelniaczy pompowtrysków. Cena takiego zestawu uszczelnień to jeden z najmniejszych kosztów, jakie poniesiemy w przypadku uszkodzenia pompowtryskiwaczy. Nierówna praca silnika może mieć kilka różnych podłoży. Po pierwsze, może chodzić o nieodpowiednie ustawienie nacisku dźwigienki, co prowadzi do zbyt małej dawki wtrysku lub zbyt niskim ciśnieniu podawania mieszanki paliwowej, wywołanej zbyt małym skokiem pompowtryskiwacza. Pamiętajmy, że nie musi to być cała uszkodzona wiązka pompowtryskiwaczy, problem może dotyczyć tylko jednego lub kilku z nich. Z drugiej strony problem może leżeć nie w samym pompowtryskiwaczu tylko w napędzającym pompowtryskiwacze wałku rozrządu – wyrobione krzywki na pierścieniach zainstalowanych na wałku, nie przekazują pełnej energii swojej pracy na pompowtryski. Może być to również przyczyną niskiej kultury pracy silnika, czyli generowania zbyt dużej ilości hałasu. Niemniej spadek kultury pracy, może mieć również związek ze spalaniem detonacyjnym zbyt dużej dawki paliwa.
Objawy |
Przyczyny |
Skutki |
Biały dym spalin w niewielkiej ilości |
Możliwe uszkodzenie układu chłodniczego |
Szybsze wyeksploatowanie filtrów, przy długotrwałym braku reakcji uszkodzenie silnika |
Biały dym spalin w bardzo dużej ilości |
Uszkodzenie turbosprężarki w postaci rozszczelnienia uszczelnienia dynamicznego |
Rozbieganie silnika, rozerwanie turbiny, zatarcie silnika, zniszczenie skrzyni biegów. |
Niebieski dym spalin przy wchodzeniu na wysokie obroty |
Uszkodzenie gładzi cylindra lub pierścieni tłokowych – spalanie oleju silnikowego |
Zniszczenie jednostki napędowej poprzez zatarcie silnika |
Niebieski dym spalin przy schodzeniu z wysokich obrotów |
Uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych |
Spadek kompresji w silniku, znmiejszenie osiągów |
Czarny dym spalin |
1. Uszkodzenie końcówki wtryskowej pompowtryskiwacza. |
1. Spadek osiągów przy jednoczesnym wzroście zużycia paliwa, długotrwałe korzystanie spowoduje uszkodzenie całego układu zasilania silnika PD. |
Samochód nie odpala na zimno |
1. Niewłaściwy moment rozpoczęcia wtrysku. 3. Zapchana dysza końcówki wtrysku |
1. Zmiana skoku kulki, uszkodzenie cewki elektromagnetycznej zaworu, konieczna III faza regeneracji, źle napięty pasek. |
Samochód nie odpala na ciepło |
Uszkodzone czujniki – temperatury, położenia wału napędowego lub wałka rozrządu. (w przypadku Common Rail możliwe uszkodzenie głowiczki pompy wysokiego ciśnienia Common Rail) |
Niewłaściwe wysterowanie wtrysku, nierówna praca lub brak zapłonu. |
Nieuzasadniony spadek osiągów, bez innych zmian |
Niewłaściwy zasięg wtrysku paliwa lub kąt wierzchołkowy rozpylanej strugi. Niewłaściwa dawka oleju napędowego. |
Eksploatacja niewyregulowanego silnika doprowadzić może do jego przedwczesnego zużycia lub uszkodzenia |
Zbyt duża dawka powrotna |
Uszkodzona dysza wtryskiwacza, niedrożne kanaliki lub zablokowana iglica pompowtrysku |
Nierówna praca i przeciążenie pozostałych cylindrów, może doprowadzić do uszkodzenia lub wcześniejszego zużycia eksploatacyjnego tłoków |
Nadmierny hałas z silnika |
Uszkodzone krzywki wałka rozrządu |
Niszczenie dźwigni rolkowych, popychaczy pompowtrysków, nierówna praca silnika, zmniejszenie osiągów i przyjemności z jazdy |
Spalanie detonacyjne, stukowe |
Zbyt duża dawka wtryskiwanego paliwa |
Powolne wypalanie tłoków |
Silnik gaśnie na biegu jałowym |
Zatkana dysza pompowtryskiwacza |
Nierównomierne obciążenie silnika, szybsza eksploatacja, uszkodzenie układu wtryskowego. |
Silnik szarpie, wyraźnie czuć drgania pracy silnika, zwłaszcza przy zmianie biegów. |
Uszkodzone koło dwumasowe |
Zniszczenie skrzyni biegów |
Silnik szarpie, nierówne obroty, samoczynne wzrosty i spadki obrotów |
Uszkodzone uszczelniacze pompowtryskiwaczy – uszkodzone oringi na pompowtryskach |
Objawy charakterystyczne, rekomendowane badanie komputerowe. Zmiany ciśnienia w komorze prowadzą do uszkodzeń kawitacyjnych i spadku osiągów. W wyniku zmiejszenia się kompresji może dojść do sytuacji, że auto nie odpali wcale. |
Związane z układem zasilania problemy dotykają również silnik podczas rozruchu na zimno i ciepło. Jeśli silnik nie chce odpalić, kiedy jest zimny, z dużym prawdopodobieństwem możemy podejrzewać zapchane dysze pompowtrysków albo złe napięcie paska rozrządu definiujące moment rozpoczęcia wtrysku z angielskiego zwany BIP. Z kolei, jeśli silnik nie chce odpalić na ciepło, możemy podejrzewać niewłaściwe położenie wału względem pompowtryskiwaczy. Popularne wśród objawów, a związane bezpośrednio z pracą silnika, są również wyczuwalne szarpania w pracy jednostki napędowej, które, zależnie czy występują przy niskich, czy wysokich obrotach, są wynikiem nieszczelności układu zasilania lub awarię uszkodzonego sterownika.
Regenerować czy wymieniać, oto jest pytanie
Podsumowując, czy można jeździć z uszkodzonym pompowtryskiem? Oczywiście nie. Może to doprowadzić do znacznie poważniejszych usterek, z którymi nie poradzimy sobie sami, a koszt naprawy pompowtryskiwaczy znacznie wzrośnie. Niezależnie od przyczyny i bez względu na objawy, odpowiednio do tego przygotowany serwis samochodowy, zajmujący się regeneracją układu zasilania silnika, powinien sobie poradzić z naprawą i przywróceniem wartości osiągów do poziomu fabrycznego. Warto zaznaczyć, że pompowtryski można regenerować w pełni, z wyłączeniem piezoelektrycznych pompowtryskiwaczy najnowszej generacji. Pompowtryski, kiedy do wymiany? Oby nigdy, ponieważ, jeśli zadbamy o nie odpowiednio i zapewnimy im okresowe czyszczenie, na pewno przeżyją resztę samochodu.
Dołącz do grona zadowolonych Klientów!
telefon: 601 856-277
ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie
Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów