regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

POMPOWTRYSKIWACZE OBJAWY | POMPOWTRYSKIWACZE REGENERACJA CZY NOWE?

Zasada działania pompowtryskiwacza elektromagnetycznego

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Zanim zaczniesz się zastanawiać, czy pompowtryskiwacze regenerować, a może kupić nowe zobacz jakiego są rodzaju, budowy, zasady działania i jak można je naprawić. Pompowtryskiwacz złożony jest z korpusu pełniącego rolę cylindra pompy, rozpylacza wtryskującego paliwo do komory spalania oraz zaworu elektromagnetycznego wysokiego ciśnienia. Chłodzenie pompowtryskiwacza odbywa się poprzez paliwo płynące obwodem niskiego ciśnienia. Wewnętrzne kanały łączą komorę sekcji tłoczącej z zaworem elektromagnetycznym i rozpylaczem. Tłoczek pompy jest dociskany do śruby popychacza dźwigniowego sprężyną powrotną. Zawór elektromagnetyczny wysokiego ciśnienia steruje z kolei początkiem tłoczenia, a tym samym początkiem wtrysku oraz czasem jego trwania. Dawka wtryskiwana jest do komory spalania poprzez rozpylacz, którego zadaniem jest odpowiednio ukształtować strumień paliwa. Najczęściej pompowtryskiwacz objawy swojej nieprawidłowej pracy obwieszcza nierówną pracą silnika, dymieniem, stukaniem co powinno cię skłonić do jak najszybszej diagnostyki problemu i ewentualnej naprawy, regeneracji pompowtrysków. Nowe pompowtryski są zwykle co najmniej dwa razy droższe od regenerowanych, a profesjonalna naprawa przywraca ich do parametrów nowego wtrysku.

Pompowtryskiwacz elektromagnetyczny firmy Bosch:

pompowtryskiwacz elektromagnetyczny

Zasadniczo, działanie pompowtryskiwacza możemy rozdzielić na 4 fazy:

1. W fazie ssania w wyniku działania sprężyny powrotnej, tłoczek posuwa się do góry. W tym samym momencie pompa paliwowa wtłacza paliwo przez otwarty kanał iglicy zaworu elektromagnetycznego pompowtryskiwacza do komory wysokiego ciśnienia.
2. W fazie skoku wstępnego krzywka wałka rozrządu naciska na tłoczek, który posuwa się w dół. Zawór elektromagnetyczny w tym czasie jest otwarty i paliwo popychane przez tłoczek ma możliwość powrotu do kanału którym zostało doprowadzone, oczyszczając w ten sposób filtr dopływowy pompowtryskiwacza wykonany najczęściej techniką laserową w korpusie. Powracające paliwo zostaje wprowadzone w szczelinę obwodową kanału niskiego ciśnienia.
3. W fazie wtrysku zawór elektromagnetyczny jest wysterowany przez sterownik EDC i zamyka kanał doprowadzający paliwo, a tym samym zamyka komorę wysokiego ciśnienia. Poruszający się teraz tłoczek w dół cylindra powoduje wzrost ciśnienia paliwa. Po przekroczeniu siły sprężyny, iglica rozpylacza podnosi się do góry po czym następuje wtrysk paliwa do cylindra silnika. Spadek ciśnienia w komorze wysokiego ciśnienia powoduje zakończenie wtrysku wstępnego. Tłok pompowtryskiwacza przemieszcza się w dalszym ciągu w dół, a zawór pompowtryskiwacza pozostaje nadal zamknięty. Po uzyskaniu ciśnienia paliwa o wartości pozwalającej na ponowne ugięcie się sprężyny następuje wtrysk zasadniczej dawki paliwa.
4. Faza czwarta to skok resztkowy. W tej fazie następuje wyłączenie zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza, co tym samym kończy wtrysk paliwa. Kanał doprowadzający paliwo zostaje otwarty co powoduje obniżenie się ciśnienia w komorze wysokiego ciśnienia do wartości ciśnienia zasilania. Nadmiar paliwa zostaje skierowany do obwodu niskiego ciśnienia.

Warto zauważyć, że gdy zawór elektromagnetyczny jest otwarty, nie nastąpi wtrysk paliwa, gdyż nie wytworzy się wysokie ciśnienie. Gdy zawór elektromagnetyczny jest stale zamknięty, na przykład w wyniku uszkodzenia, paliwo nie zostanie skierowane do przestrzeni wysokiego ciśnienia i w takiej sytuacji może dojść co najwyżej do jednego wtrysku.



Zawór elektromagnetyczny


Zawór elektromagnetyczny działa przeważnie w dwóch stanach pracy: otwartym oraz zamkniętym. Jego głównym zadaniem jest inicjacja rozpoczęcia wtrysku oraz określenie długości jego trwania. Złożony jest z zaworu iglicowego, sprężyny i elektromagnesu. Gdy przez cewkę nie płynie aktualnie prąd, zawór pozostaje otwarty. Wtedy sprężyna dociska igłę zaworu do „zderzaka” otwierając połączenie pomiędzy komorą wysokiego i niskiego ciśnienia. Zamknięcie zaworu powoduje dopływ prądu do cewki, inicjowany przez sterownik. Siła elektromagnesu pokonuje opór sprężyny i gwarantuje całkowitą szczelność zaworu. Jakość wykonania zaworu elektromagnetycznego musi być wysoka, ponieważ od jego działania zależy precyzyjne odmierzanie dawki paliwa i początek wtrysku.



Pompowtryskiwacz piezoelektryczny


Pompowtryskiwacz piezoelektryczny, ze względu na swoją konstrukcję, jest około cztery razy szybszy od konwencjonalnego pompowtryskiwacza. Odpowiednie wysterowanie takim pompowtryskiwaczem przez sterownik EDC, pozwala na zmianę liczby faz wtrysku oraz odstępem czasowym, w zależności od aktualnych warunków pracy silnika. W układach piezoelektrycznych PPD, w zależności od warunków pracy jednostki napędowej oraz zastosowanej wersji systemu wtryskowego EDC, liczba faz w najnowszych rozwiązaniach może wynosić pięć: dwa wtryski wstępne, wtrysk zasadniczy i dwa dotryski. Ich występowanie nie jest stałe. Podczas pracy silnika na wysokich obrotach, pod obciążeniem lub podczas hamowania silnikiem, realizowany może być tylko jeden wtrysk wstępny. Podobnie wygląda tutaj sprawa z dotryskiem. Może być realizowany w sytuacji konieczności oczyszczenia filtra cząstek stałych, gdy czujnik różnicowy ciśnienia na tym filtrze zarejestruje progową różnicę ciśnień zapisaną w mapie sterownika. Zastosowanie nowej generacji pompowtryskiwaczy piezoelektrycznych umożliwiło sterowanie nie tylko liczbą faz wtrysku, ale także odległością (czasem) pomiędzy nimi, co jest zasługą zastosowanych piezoelektrycznych zaworów, szybszych 4-krotnie od elektromagnetycznych.



Wtryskiwacze piezoelektryczne firmy Siemens:

wtryskiwacze piezoelektryczne

Pompowtryskiwacze elektromagnetyczne i piezoelektryczne cechują się identycznymi wymiarami montażowymi, jednak w związku z zupełnie innym ich wysterowaniem oraz innymi sterownikami EDC, nie można ich stosować zamiennie. Piezoelektryczny pompowtryskiwacz posiada upakowane elementy piezokryształów, oddzielone od siebie metalowymi przekładkami, będącymi jednocześnie miejscami doprowadzania prądu. Sterowanie piezoelektrycznego pompowtryskiwacza polega na zmianie wartości napięcia na wspomnianych przekładkach piezoelementów w przedziale 100-200 V. Zmiana napięcia powoduje proporcjonalny wzrost długości piezoelementów. W przybliżeniu jeden element zaworu piezoelektrycznego ma grubość 0,08 mm, a zmiana jego długości w wyniku podania napięcia może wynosić nawet do 15%. W związku z tym stosuje się szereg takich piezoelementów, w celu uzyskania zmiany długości ok. 0,04 mm. Poprzez dźwignie zastosowane w multiplikatorze można uzyskać skok igły rozpylacza o 0,1 mm.



Dla porównania poniżej pompowtryskiwacz firmy Delphi – pompowtryski regeneracja:

pompowtryskiwacz delphi


Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów