regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

OD KIEDY MAMY POMPOWTRYSKIWACZE – POMPOWTRYSKI W NASZYM SAMOCHODZIE

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Zanim posiądziesz wiedzę o swoim silniku to musisz wiedzieć, że pompowtryskiwacze nie były pierwszymi jednostkami wtrysku paliwa powstały dużo później. Silniki wysokoprężne, powszechnie nazywane silnikami Diesla, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracują na zasadzie samoczynnego zapłonu wtryśniętej dawki paliwa do komory spalania. By samozapłon w ogóle mógł nastąpić, niezbędna jest odpowiednio wysoka temperatura w cylindrze, która powstaje na skutek sprężającego się powietrza w wyniku ruchu tłoka w cylindrze. Sprężone gwałtownie powietrze, równie gwałtownie zwiększa swoją temperaturę. Odpowiednio wysoka temperatura w komorze spalania powoduje samozapłon wtryśniętej dawki paliwa.

Pompowtryskiwacz:

pompowtryskiwacz

Pompowtryski inne rodzaje ze względu na budowę:

pompowtryskiwacze

Żeby w ogóle mogło dochodzić do procesu sprężania powietrza w cylindrze, zagwarantowany musi być dopływ odpowiednio dużej masy powietrza z układu dolotowego silnika. Jeżeli do cylindra silnika nie zostanie doprowadzona odpowiednio duża masa powietrza, warunki do samozapłonu paliwa nie zostaną spełnione, przez co praca silnika zostanie zaburzona lub nawet uniemożliwiona. Sytuacja ta odpowiada do braku iskry na świecy zapłonowej, występującej w silnikach benzynowych (ZI). Obecnie niczym nadzwyczajnym jest stosowanie przepustnicy dwustanowej (pozycja zamknięta lub otwarta). Podczas pracy silnika, wspomniana przepustnica jest otwarta, przez co nie powstaje podciśnienie, w stosunku do ciśnienia atmosferycznego, w układzie dolotowym silnika – odwrotnie do silników benzynowych. Obecnie coraz częstszą praktyką producentów, jest stosowanie elektronicznie sterowanej przepustnicy, która może być nieco domykana na potrzeby układu recyrkulacji spalin. Warto odnotować, że gdy powietrze zostanie odpowiednio sprężone, a temperatura w cylindrze będzie optymalna, możliwe staje się wtryśnięcie niewielkiej dawki paliwa, która się zapali, co jest niewykonalne w silnikach benzynowych. Silniki o zapłonie iskrowym cechują się tym, że w momencie wtryśnięcia zbyt małej ilości paliwa w stosunku do wprowadzonego powietrza (λ>1,3), mieszanka takowa staje się niepalna. To odróżnia właśnie jednostki benzynowe od wysokoprężnych. Silniki o zapłonie iskrowym mogą posiadać uwarstwioną dawkę wtryskiwanego paliwa, lecz jedynie podczas pracy na biegu jałowym lub częściowym obciążeniu.

Wyżej opisana sytuacja tłumaczy, dlaczego silniki Diesla cechują się niższym zużyciem paliwa względem jednostek benzynowych. Potrzeba poprawienia kultury pracy silnika, wyrównania prędkości obrotowej silnika po każdorazowym wtrysku paliwa do poszczególnych cylindrów spowodowała poszukiwanie nowych rozwiązań, które miały poprawić te problemy. Jednym z tych rozwiązań był układ Common Rail (1997 r.) oraz układ w którym pompowtryski są sterowane elektronicznie Bosch, Delphi, Denso, Siemens ( Volkswagen vw 1998 r.). W związku z rosnącymi normami dotyczącymi ochrony środowiska oraz głosem klientów, skarżących się na emitowany przez silniki wysokoprężne hałas, niezbędne stało się wprowadzenie zmian w układach wtryskowych:

- zwiększenie ciśnienia wtrysku,
- modulowanie przebiegu wtrysku,
- płynną i dowolną regulację kąta wyprzedzenia wtrysku, w zależności od warunków pracy silnika,
- wielofazowy wtrysk paliwa,
- dawkę wtrysku,
- płynną zmianę prędkości obrotowej biegu jałowego niezależnie od warunków pracy silnika,
- regulację prędkości jazdy,
- recyrkulację spalin

Wszystkie opisane zależności spowodowały , że układy są bardzo skomplikowane i awaryjne, a regeneracja pompowtryskiwaczy i jej cena nie jest niska. Ale mimo to zawsze warto naprawić pompowtryskiwacz bo koszt nowego jest co najmniej dwa razy wyższy. Nasza pracownia testy przeprowadza na stole probierczym EPS 815 Bosch z przystawką Cambox producenta wtryskiwaczy.

Pompowtrysk - elektroniczny układ sterowania silników o zapłonie samoczynnym TDI i inne

Badanie pompowtrysków, czujników, elementów wykonawczych, nastawników i testy EDC samochody osobowe:

diagnoza pompowtrysków

Możliwości diagnostyki sterowania pompowtryskiwaczy samochodów ciężarowych:

diagnostyka sterowania pompowtryskiwaczy

Elektroniczny układ sterownia, zawarty w silnikach wysokoprężnych (EDC), da się a nawet trzeba podzielić na trzy bloki funkcjonalne:

- nadajniki oraz czujniki wartości znamionowych,
- komputer/sterownik silnika, który steruje pracą pompowtryskiwaczy lub wtryskiwaczy Common Rail,
- elementy wykonawcze.

Rolą nadajników oraz czujników wartości znamionowych jest dokładne określenie aktualnych warunków pracy silnika (np. temperatura, prędkość obrotowa, fazy rozrządu itp.), natomiast sterownik (EDC) przelicza wszystkie otrzymane z czujników i nadajników dane, po czym na ich podstawie steruje pracą aktuatorów (elementów wykonawczych).

Ciekawe rozwiązanie znajdziemy w silniku V10, gdzie zastosowano dwa sterowniki o identycznym numerze katalogowym. Jeden sterownik przypisany jest dla jednego rzędu cylindrów, a po przypisaniu ich do odpowiedniego rzędu, nie mogą zostać zamieniane miejscami.



Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów