regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

Jak ustawić BIPy pompowtryskiwaczy?

Czym były pompowtryskiwacze?

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Pompowtryskiwacze, to części układu zasilania silnika, stosowane jako rozwiązanie do wprowadzenia normy Euro V. Ze względu na swoją konstrukcję, fizycznie nie miał możliwości sprostać wymaganiom norm środowiskowych, więc, niestety, ich historia na rynku motoryzacyjnym, siłą rzeczy, musiała dobiec końca. Jest to jednak rozwiązanie na tyle żywotne i skuteczne, że mimo niespełniania już pewnych norm emisji gazów spalinowych, wciąż jeszcze na drogach naszego kraju, wiele podobnych maszyn, znajduje swoje zastosowanie. O czym warto pamiętać podczas eksploatacji diesla wyposażonego w pompowtryskiwacze?

Pompowtryskiwacze przygotowane do regeneracji Jak ustawić BIPy pompowtryskiwaczy?



Pompowtryskiwacze tylko VAG?


Auta grupy VAG takie jak Volkswagen, Skoda, Seat czy Audi, wyposażone w pompowtryskiwacze, jako układ zasilania silnika, przeżywają właśnie drugą młodość, za sprawą obrotu na rynku wtórnym. Mimo że od 2009 roku, od kiedy wprowadzone zostało rozporządzenie EURO V, pompowtryskiwacze nie spełniają wymagań polityków, to swoją rolę zasilania silnika, spełniają wręcz doskonale. Wartości ciśnienia wtrysku przekraczały, już na początku swojego istnienia, wartości uzyskiwane przez zasobnikowy system zasilania silnika Common Rail, o około 50%. Sięgające 210-220 MPa ciśnienie wtrysku dzisiejszego, nowoczesnego Common Rail, dla pompowtryskiwaczy 20 lat temu było standardowymi osiągami. Jeśli dodamy do tego, szacowany czas zużycia podzespołu sięgający ponad 200 tysięcy kilometrów i więcej, otrzymamy, odpowiadający rzeczywistości, obraz pompowtryskiwaczy. Pompowtryski, łatwe w utrzymaniu, żywotne i nietrudne w wymianie i czyszczeniu. Słowem, pomijając kwestie środowiskowe, pompowtryskiwacze stanowiły niemal doskonałe rozwiązanie, jako układ zasilania silnika samozapłonowego.

Pomiar podkładki pompowtryskiwacza Pomiar podkładki regulacyjnej pompowtryskiwaczy


Co wchodzi w skład procesu regulacja pompowtryskiwaczy?

Jak już wspomniałem, wymiana pompowtryskiwaczy nie należy do zadań bardzo trudnych, ale wymaga odpowiedniej kolejności wykonywania działań i dbałości o czystość. Poza tym na powrót zainstalowane w silniku pompowtryskiwacze należy odpowiednio ustawić. Najistotniejsze wartości, o które należy zadbać, to regulacja trzpieni śrubowych, które odpowiedzialne są za to, jak głęboko zostanie dociśnięty tłok wewnątrz pompowtryskiwacza. Regulacja (jak ustawić luz na pompowtryskach) to temat na osobny artykuł – należy odpowiednio ustawić krzywki wałka rozrządu w górnym martwym punkcie dla każdego z cylindrów i przeprowadzić regulacje, luzując nakrętkę kontrującą trzpień, po czym odpowiednio dokręcić ją i poluzować o kąt, jaki przewidział producent dla danego typu silnika. Warto zaopatrzyć się wcześniej w klucze imbusowe oraz torx. Z kolei moment rozpoczęcia wtrysku, czyli BIPy pompowtryskiwaczy (akronim angielskiego Beggining of Injection Period) ustawia się, tak zwaną, trzecią fazą regeneracji, najnowszej technologii odtwórczej dla pompowtryskiwaczy oraz odpowiednim doborem podkładki umieszczanej pod metalowym dekielkiem wewnątrz pompowtryskiwacza. Ma to za zadanie właściwe określenie wysokości skoku kulki, która jest jednocześnie zaworkiem. Konieczne jest, w celu uzyskania pożądanych wartości, odpowiednie ustawienie synchronizacji wału z wałkiem rozrządu i działającą cewką, sterująca elektrozaworem. Wartość BIP oznacza opóźnienie, między impulsem z cewki a otwarciem elektrozaworu. W warunkach idealnych na komputerze VAG powinna oscylować wokół zera, tolerowane odchylenie wynosi +/- 100 jednostek. Opóźnienie otwarcia zaworu może być wynikiem zatarcia się elementów konstrukcyjnych pompowtryskiwacza lub słabego impulsu elektrycznego. Jest to wtedy dodatnia wartość BIP. Bardzo częstą przyczyną występowania opóźnień są zanieczyszczenia gromadzące się w pompowtryskiwaczu, powodujące wzrost oporów pracy na przykład dla iglicy otwierającej dostęp do rozpylacza. Z kolei zbyt wczesne otwarcie (ujemne BIPy tdi) może mieć związek z wystąpieniem nieszczelności w układzie i ze spadkiem ciśnienia w pompowtryskiwaczu. Jest to wyraźny sygnał ze strony samochodu, że najwyższy czas zatroszczyć się o układ wtryskowy. Być może konieczna będzie wymiana uszczelniaczy pompowtryskiwaczy w postaci gumowych oringów i miedzianej termopodkładki. Odpowiednio wczesna reakcja powinna zaowocować znacznie niższymi kosztami naprawy, niż w przypadku kiedy do uszkodzenia już dojdzie i zamiast czyszczenia musimy naprawiać pompowtryskiwacze. Odpowiednie regulacja pompowtryskiwaczy BIP (grupa 018 na komputerze – komputerowe sprawdzanie pompowtryskiwaczy VAGiem) gwarantuje odpowiednie wartości wtrysku oraz ergonomiczną pracę silnika.

Pompowtryski a regeneracja.

Warto wiedzieć, że spadek wymienionych wartości, nie musi oznaczać konieczności wymiany pompowtryskiwaczy. Pompowtryski, jak większość podzespołów wchodzących w skład układu zasilania silnika, poddaje się procesowi regeneracji, co pozwoli nam znacząco zmniejszyć koszty eksploatacji. Ważne jedynie, aby podobną usługę, jak ustawiane korekcje pompowtryskiwaczy, zlecić profesjonalnemu zakładowi specjalizującemu się w podobnych usługach. Żywotność i funkcjonalność pompowtryskiwacza jest prostą wypadkową jego precyzyjnej konstrukcji, stąd też jakościowa regeneracja wymaga specjalistycznego sprzętu i doświadczenia, a niektóre zakłady podobnymi niestety nie dysponują. Stąd też rekomendujemy wybór jedynie profesjonalnych zakładów wyposażonych w specjalistyczny sprzęt służący do regeneracji pompowtryskiwaczy jak na przykład stół probierczy EPS 815 z przystawką Cambox, wyspecjalizowany do diagnostyki pompowtrysków. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii kontroli jakości Bosch Quality Scan, jedynie oryginalnych części zamiennych oraz specjalistycznego sprzętu mamy pewność, że pompowtryski regenerowane w takiej autoryzowanej pracowni będą spełniały standardy producenta jak produkty regenerowane fabrycznie z programu Bosch eXchange. Oczywiście na tak zregenerowane części powinniśmy dostać gwarancję i potwierdzenie dodania informacji na temat regeneracji części do bazy danych programu Bosch Quality Scan.

Jeśli trafiłeś na naszą stronę, możliwe, że szukałeś także:

  • regulacja pompowtryskiwaczy 1.9 tdi

  • regulacja pompowtryskiwaczy 1.4 tdi

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów