regeneracja
pompowtryskiwaczy

i pomp jednostkowych UP-PLD
do samochodów osobowych i ciężarowych

Co wybrać Comon Rail czy pompowtryskiwacze?

CR a PD, czyli FIAT vs VAG

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl



Przed każdym potencjalnym użytkownikiem diesla, podczas wyboru samochodu, postawiony zostaje wybór: układ zasilania silnika common rail czy pompowtryskiwacze? Jeden dziś króluje na salonach, podczas gdy drugi przeżywa drugą młodość za sprawą rynku obrotu wtórnego. Oba układy mają wady i zalety, o których zaraz opowiem.

wtryskiwacz Common Rail i pompowtryskiwacz Co wybrać Comon Rail czy pompowtryskiwacze?


Pompowtryskiwacze zasada działania | Common Rail zasada działania

Na początek trochę historii. Oba układy zasilania silnika diesla pojawiły się u schyłku zeszłego stulecia w niespełna rocznym odstępie. W 1997 roku wypuszczony na rynek został common rail w Alfie Romeo od włoskiego producenta FIAT, pompowtryskiwacze natomiast, jako odpowiedź niemieckiego VW pojawiła się w '98. Od początku swojego istnienia pompowtryskiwacze górowały nad CR pod względem generowania ciśnienia wtrysku paliwa, lecz z kolei ustępowały pod względem kultury pracy i ilości wtrysków na cykl. Zdolność sprężania paliwa u pompowtryskiwaczy oscylowała w okolicy 200-220 MPa, podczas gdy osiągi Common Rail nie przekraczały 1600 barów, czyli różnica niemal o połowę. Jeśli natomiast chodzi o częstotliwość wtrysków, ze względu na użycie elektromagnetycznego zamka otwierającego rozpylacz, nie było możliwości przekroczyć ilości 3 wtrysków na cykl pracy tłoka – sterowanie było zwyczajnie zbyt wolne. Owocowało to niską kulturą spalania, czyli spalaniem zbliżonym do stukowego i głośną pracą. W common rail, szczególnie w tych nowszych generacjach, sterowanie elektroniczne umożliwiło najpierw osiągnąć ilość 5 wtrysków na cykl pracy tłoka, a następnie po zastosowaniu sterowania piezoelektrycznego nawet 7 wtrysków. Spowodowało to bardzo zauważalne zmiany w kulturze pracy silnika, znacznie zmniejszył się hałas do poziomu porównywalnego z kulturą pracy silnika benzynowego - stąd też słysząc równą i cichą pracę silnika z CR, nie dziwi zbytnio pytanie: Common Rail jakie paliwo? Oczywiście diesel, choć chodzi jak benzyna. Dodatkowo odejście od wykorzystania wałka rozrządu, czyli mechanicznego napędu pompowtryskiwaczy, który kręcąc się (w stosunku 1:2 do prędkości obrotowej silnika), naciskał na rolkowe popychacze, a następnie na pompki pompowtrysków, co wywoływało sprężanie paliwa, sprawiło, że znacznie zmniejszył się hałas produkowany przez pracujący silnik.

<

Osiągi a emisje, norma EURO 4


Biorąc pod uwagę fakt, jak świetne wyniki osiągał pompowtryskiwacz, rodzi się pytanie: dlaczego pompowtryskiwacze już nie są produkowane? Zdecydowały względy ekologiczne i emisja tlenków azotu. Otóż emisja tlenków azotu w gazach spalinowych, która w 2000 roku oscylowała na poziomie 0,5 g na każdy kilometr przejechanej trasy, w 2006 roku została zmniejszona o połowę wraz z wprowadzeniem EURO 4, już niespełna 10 lat później została zmniejszona dziesięciokrotnie i stała się barierą nie do przejścia dla pompowtryskiwaczy. Już w 2006 roku, kiedy weszła w życie, pojawiły się problemy z jej spełnieniem. W roku 2005 premierę miał Passat B6, którego pierwszym montażem były pompowtryskiwacze i słynne 1.9 tdi.

Pompowtryskiwacze w częściach Rozmontowane pompowtryskiwacze



Passat B6 od kiedy Common Rail?


Zaledwie rok później, wprowadzenie EURO 4 sprawiło, że obok 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami, pojawił się 2.0 TDI na Common Railu. Zmiana jednostki napędowej nie wyszła modelowi na zdrowie, ponieważ silnik 2.0 mimo nowoczesnej konstrukcji stał się synonimem awaryjności. Nieodparcie nasuwa się pytanie, czy rzeczywiście jest to tak niebezpieczna kwestia, owa emisja tlenków azotu (minimalizowana zresztą bardzo skutecznie przez współpracujące ze sobą zawór EGR i VNT turbiny), skoro jeszcze kilka lat temu była normą, a korzystania z diesla przecież nikt nie zakazał. Odpowiedź pozostawiam każdemu w jego indywidualnej opinii i odczuciu.

Regeneracja pompowtryskiwaczy a naprawa Common Rail


Pozostaje jeszcze kwestia żywotności podzespołów. Nie można ukryć, że wśród jeżdżących po naszych drogach są pojazdy z przebiegiem powyżej 200 tysięcy kilometrów, gdzie nie było jeszcze najmniejszej ingerencji w pompowtryskiwacze. Nie pominę również faktu, że aut zasilanych common rail, z przebiegiem powyżej 100 tysięcy kilometrów, bez historii serwisowej common rail zwyczajnie nie ma. Wniosek jest prosty, albo przez lata poziom jakości paliwa spadł na tyle, że żywotność układu zasilania spadła czterokrotnie, albo rozwiązanie z opiłkującą pompą wysokiego ciśnienia common rail i parafiną odkładającą się wraz z opiłkami w kanałach wtryskiwacza i otworkach jego dyszy, jest zwyczajnie słabsze od pompowtryskiwaczy. Zarówno dla użytkowników układu Pumpe Duse (PD, pompowtryski), jak i układu Common Rail (CR), mam na zakończenie dobrą wiadomość. Oba układy poddają się procesowi regeneracji z bardzo dobrym skutkiem. Mechaniczne pompowtryski po wymianie uszczelniaczy i odpowiedniej regulacji w procesie regeneracji, a następnie podczas instalacji w silniku, bez większego problemu odzyskują fabryczne osiągi. Wtryskiwacze Common Rail wraz z całym sprzętem wchodzącym w skład układu jak obie pompy (wysokiego i niskiego ciśnienia), sterownik i szyna, poddaje się regeneracji ze skutkiem równie dobrym. Jedynie możliwości uszkodzeń jest znacznie więcej, jednak do regeneracji również potrzebne są doświadczenie, wiedza i sprzęt. Dlatego też, powierzajmy nasze silniki profesjonalistom.

Silnik Common rail, pompowtryskiwacze, jak odróżnić?


Konstrukcja silnika wyposażonego w pompowtryskiwacze bardzo różni się od silnika wyposażonego w Common Rail. Po pierwsze w silniku z CR wszystkie wtryskiwacze połączone są metalowymi przewodami wysokiego ciśnienia ze wspólną szyną, czyli zbiornikiem sprężonego paliwa. Pompowtryskiwacze wyglądają jakby każdy z nich działał niezależnie i nie widać przewodów dostarczających paliwo - nic dziwnego, ponieważ kanał dostarczający paliwo do pompowtryskiwaczy znajduje się wyżłobiony wewnątrz głowicy silnika. Dodatkowo w silniku z PD jest bardzo charakterystyczny wałek rozrządu, napędzający pompowtryskiwacze. W Common Rail go nie znajdziemy, jego funkcję przejęła pompa wysokiego ciśnienia.

Jeśli trafiłeś na naszą stronę mogłeś szukać również:

- jak rozpoznać silnik common rail od pompowtryskiwaczy
- common rail co to jest
- common rail zasada działania
- pompowtryskiwacze zasada działania
- common rail jakie paliwo
- passat b6 od kiedy common rail
- common rail wady
- common rail cena

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

telefon: 601 856-277

ul. KEN 20
37-450 Stalowa Wola
województwo podkarpackie

pompowtryski

Roczna gwarancja
bez limitu kilometrów